- Autorizatii Firme - http://www.autorizatiifirme.ro -

Coduri CAEN autorizate la Registrul Comertului

Autorizarea unor coduri CAEN este o procedura importanta pentru desfasurarea activitatii unei societati deoarece nu presupune simpla existenta a unui cod CAEN in actul constitutiv al societatii – acest lucru este necesar, insa nu si suficient.

SUMAR – Procedura de autorizare a unui cod CAEN la Registrul Comertului (RECOM):  

In continuare, vom detalia procedura de autorizare a unui cod CAEN, documentele necesare, precum si unde poti verifica ce coduri CAEN ale societatii tale sunt autorizate la RECOM.

Ce inseamna, de fapt, sa autorizezi codurile CAEN la Registrul Comertului? [1]

Aceasta procedura presupune sa inregistrezi la RECOM acele coduri CAEN care corespund activitatilor pe care o societate le va desfasura, precum si asumarea responsabilitatii intreprinzatorului de a cunoaste si respecta prevederile legislatiei in vigoare cu privire la normele sanitar-veterinare, de protectie a mediului si a muncii, in functie de activitatile desfasurate.

Acest lucru se face prin completarea unor anexe si declaratii pe proprie raspundere de catre intreprinzator.

Spre exemplu, un salon de cosmetica isi va autoriza codul CAEN corespunzator la RECOM pentru sediul social sau punctul de lucru unde se va desfasura activitatea, iar aceasta informatie va fi transmisa automat si catre institutiile publice care reglementeaza aceasta activitate (ex: Directia de Sanatate Publica) si care va veni ulterior in control la societate pentru a verifica respectarea normelor legislative pentru activitatile desfasurate de salonul de cosmetica. Ulterior autorizarii codului CAEN, societatea va depune documentatii suplimentare la Directia de Sanatate Publica, primarie si altele, pentru a obtine si autorizatiile de functionare emise de aceste institutii. Acest lucru este valabil pentru numeroase activitati, printre care si cele din domeniul alimentatiei publice.

Atentie! Neobtinerea autorizatiilor conduce la aplicarea de amenzi si chiar la sanctiuni de inchidere a societatii.

Care sunt documentele necesare Autorizarii unui cod CAEN la RECOM? [2]

Documentele necesare pentru aceasta procedura difera in functie de momentul in care se face autorizarea: la inceput, odata cu infiintarea societatii sau ulterior infiintarii societatii. Iti prezentam ambele cazuri.

I. Autorizarea obiectelor de activitate (coduri CAEN) odata cu infiintarea societatii

Autorizarea unui cod CAEN la sediul social sau punctul de lucru se poate realiza chiar de la infiintarea societatii, cand se va completa in Declaratia de proprie raspundere – modelul 2 [3], codurile CAEN potrivite afacerii tale. Daca iti autorizezi in acest moment codurile CAEN, nu vei mai plati costuri suplimentare pentru aceasta procedura, ci doar cele pentru infiintarea unui SRL (de aproximativ 500 lei) sau pentru un SRL-D (de 0 lei).

II. Autorizarea obiectele de activitate (coduri CAEN) noi, pentru SRL sau SRL-D, dupa ce societatea a fost infiintata

Pentru a putea efectua aceasta procedura, este nevoie ca locatia (sediul/punctul de lucru secundar) la care se va realiza propriu-zis activitatea pe care o vei autoriza, sa fie inregistrata la RECOM. Dupa ce te-ai asigurat de acest lucru, poti incepe pregatirea urmatoarelor documente:

  1. Cererea de inregistrare / autorizare [4] (original) – formular tipizat – acest document se completeaza destul de usor si iti recomandam sa il completezi de mana cu informatiile societatii, urmand ca ulterior, la depunerea documentelor, sa fie verificat de o persoana avizata de la RECOM.

Pentru usurinta completarii, avem cateva mentiuni:

  • La sectiunea II se bifeaza autorizarea functionarii;
  • La sectiunea IV se bifeaza punctul 4.5 si caseta corespunzatoare modelului 3 (este vorba despre declaratia pe proprie raspundere ce se regasesti in randurile de mai jos);
  • La punctul 4.6 se completeaza, de regula, caseta pentru Obiect de activitate, dar si altele, dupa caz (ex: Act constitutiv actualizat). Recomandarea noastra este de a completa acele casete in prezenta unui reprezentant al RECOM-ului.

Aceasta cerere contine in pagina 2 si un opis de documente in functie de care toate actele se vor aranja intr-un dosar, in ordinea indicata de opis.

  1. Actul modificator al actului constitutiv (original) – acest act este necesar doar in cazul in care actul constitutiv al societatii, pe baza caruia s-a facut initial inregistrarea la RECOM, NU include si codul/codurile CAEN noi pe care vrei sa il/le autorizezi.

Actul modificator consta in unul din urmatoarele: hotararea adunarii generale a asociatilor/ actionarilor sau decizia asociatului unic/CA/directoratului sau actul aditional la actul constitutiv respectiv, hotararea membrilor GIE, GEIE, cu sediul in Romania.

Un model de decizie a asociatului unic gasesti aici [5], iar un model al hotararii AGA, aici [6]. Autentificarea de avocat sau notar nu este necesara pentru aceste acte.

  1. Actul constitutiv actualizat daca este cazul; este necesar ca actul constitutiv sa contina toate codurile CAEN ce se doresc a fi autorizate la RECOM. Actul constitutiv, daca este semnat pe fiecare pagina de asociat, nu este necesar a fi atestat de avocat sau autentificat.
  2. Declaratia-tip pe propria raspundere – model 3 [7](original), semnata de asociati sau de administratori din care sa rezulte asumarea indeplinirii conditiilor de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectia mediului si protectia muncii.
  • La sectiunea I se completeaza cu DSP, DSV, DPM, ITM si alte institutii, dupa caz;
  • La sectiunea IV se bifeaza punctele 4.1, 4.3 in functie de locul unde se vor desfasura activitatile.
  1. Certificatul de inregistrare (original si copie) – este bine sa il ai atunci cand depui documentatia.
  2. Imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau delegatie  – pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original), daca este cazul.
  3. Dovezile privind plata taxelor / tarifelor legale– acestea insumeaza, de regula, aproximativ 400 lei; suma este compusa din: taxe de registru, tarif de publicare in Monitorul Oficial a Actului care modifica actul constitutiv si poate creste in functie de numarul de caractere existente in decizie/hotarare, daca este cazul. Suma exacta de plata este comunicata la ghiseul care analizeaza dosarul si se poate plati pe loc la casieria oficiului RECOM.
  4. Copie CI – administrator/ asociati/ imputernicit – este necesara la completarea opisului de documente din cererea de inregistrare/autorizare de la punctul nr. 1 de mai sus.
  5. Dovada sediu social /secundar – recomandam sa se ataseze la dosar si aceste acte (contracte de chirie / comodat, dupa caz), pentru a evita posibile adaugiri ulterioare.
  6. Dosar cu sina – in care se vor indosaria toate actele mentionate in opisul de documente din cererea de inregistrare / autorizare.

Cum aflu ce coduri CAEN autorizate are societatea mea la RECOM? [8]

Codurile CAEN autorizate la RECOM se vor vedea in certificatul constatator, forma extinsa, pe care il poti descarca si online, contra cost, de aici [9].

Speram ca informatiile de mai sus ti-au fost de folos!

Daca le consideri utile, da-ne, te rog un like si/sau share si pe Facebook [10] pentru a ajuta cat mai multi antreprenori. De asemenea, daca ai nelamuriri sau vrei sa ne contactezi, scrie-ne sau suna-ne cu incredere folosind datele de contact [11].

Informatii oficiale cu privire la procedura de autorizare a unui obiect de activitate la RECOM se gasesc aici [12].

Sursa imagine: wwww.unsplash.com