Domeniul de activitate

Atelier croitorie

Autorizarea atelierului de croitorie_poza

Autorizatie atelier croitorie

Atelierele de croitorie fac parte din categoria afacerilor destul de cautate de antreprenorii romani. Creativitatea, inovarea, dar si calitatea, se pot transpune in acest domeniu, iar recunoasterea muncii consta in aprecierea articoleleor de imbracaminte realizate.

Daca vrei sa iti deschizi un atelier de croitorie sau chiar ai deja acest tip de afacere, iti recomandam sa parcurgi urmatorul articol care descrie, ceva mai detaliat, care sunt autorizatiile necesare astfel incat sa iti desfasori activitatea conform legislatiei in vigoare.

Articolul incepe cu alegerea codurilor CAEN pentru un atelier de croitorie, autorizatiile necesare, precum si alte aspecte specifice acestei afaceri.

Coduri CAEN pentru un atelier de croitorie

Autorizarea la Registrul Comertului

Aceasta procedura are loc fie chiar de la infiintarea societatii, fie ulterior, cand se doreste realizarea activitatilor specifice unui atelier de croitorie. Mai multe detalii despre toata procedura gasesti in articolul Autorizarea codurilor CAEN la Registrul Comertului.

Autorizatia de mediu

Conform Anexei 1 la Ordinul 1798/2007, pentru activitatile de productie desfasurate de atelierele de croitorie, autorizatia de mediu este necesara doar daca la punctul de lucru exista cel putin 50 de masini.

Prin urmare, pentru micile ateliere de croitorie, care au mai putin de 50 de masini, aceasta autorizatie nu este necesara. De asemenea, nici obtinerea unei negatii de la Agentia pentru Protectia Mediului nu este necesara. In cazul in care se solicita acest lucru de catre o alta institutie/administratie, se va solicita un Punct de vedere in scris.

Avizul/autorizatia privind securitatea la incendiu

Indeplinirea obligatiilor de respectare a legii privind securitatea la incendiu este un aspect foarte important, de aceast lucru depinzand chiar functionarea afacerii. In randurile urmatoare, ne vom referi, mai pe scurt, la autorizatia ISU.

In ceea ce priveste autorizatia ISU, obtinerea acesteia depinde de activitatea desfasurata si de suprafata spatiului de lucru.

  • Astfel, in prima faza, se va inainta catre ISU o cerere pentru solicitarea unui punct de vedere privind necesitatea obtinerii avizului-autorizatiei de securitate la incendiu.
  • De regula, pentru spatii cu o suprafata mai mica de 50 mp, aceasta autorizatie nu este necesara, iar ISU va elibera ca raspuns o negatie a obligativitatii de a o obtine.
  • Cererea pentru solicitarea punctului de vedere va contine mai multe informatii (despre locatie si activitatile economice ce urmeaza a fi desfasurate in spatiul respectiv), precum si documente justificative (contract proprietate/chirie, relevee, plan de amplasament, copie CUI societate etc.), iar un model de cerere (pentru ISU Bucuresti-Ilfov) gasesti aici.
  • Odata depus dosarul cu cererea si documentele aferente, exista un termen de 30 de zile (care poate fi si mai mic) in care vei primi un raspuns: o negatie sau o impunere de a obtine autorizatia ISU.

Daca va fi necesara intocmirea dosarului pentru autorizarea de la ISU, se va depune un alt dosar cu documentatia corespunzatoare, urmand ca ulterior sa se elibereze o autorizatie valabila pe toata durata de functionare a activitatilor la locatia respectiva.

Autorizatiile DSP si DSV

Avand in vedere ca activitatile desfasurate de un atelier de croitorie nu fac parte din domeniul alimentatiei publice sau cel al igienei, autorizatiile de la DSP (Directia de Sanatate Publica) si DSV (Directia de Sanatate Veterinara) nu iti sunt necesare.

Cu toate acestea, iti recomandam ca inainte de a depune dosarul pentru obtinerea acordului de functionare de la primarie (detalii in randurile imediat urmatoare), sa intrebi daca ai nevoie de o negatie in acest sens de la DSP si DSV (de regula nu sunt necesare, dar e mai bine sa intrebi).

Acordul de functionare de la Primarie

De regula, atelierele de croitorie sunt obligate prin lege sa obtina Acordul de Functionare de la Primarie daca au autorizat codul CAEN 9529 – Repararea articolelor de uz personal si gospodaresc n.c.a.  Pentru celelalte coduri CAEN specifice acestei activitati (cele din clasele 14..), nu este necesar acordul de functionare de la primarie.

In continuare, vom descrie, pe scurt, procedura de obtinere a acordului de functionare pentru atelierele de croitorie care au autorizat si codul CAEN 9529 – Repararea articolelor de uz personal si gospodaresc n.c.a.

In primul rand, iti recomandam sa verifici la primarie daca este obligatorie aceasta procedura intrucat aceasta autorizatie este reglementata la nivel local si am intalnit primarii care nici pentru acest cod CAEN (9529) nu solicita acordul de functionare (ex: Primaria Sectorului 2).

Daca totusi se solicita, procedurile sunt usor diferite pentru fiecare primarie in parte. De regula, ai nevoie de o cerere tipizata si mai multe documente, printre care:

  • Copie CI administrator, CUI, act constitutiv etc.;
  • Certificat constatator;
  • Copii ale documentelor pentru spatiu (acte de proprietate/chirie, schita amplasamentului);
  • Copii ale contractului de salubrizare si dovada de plata;
  • Acordul vecinilor si a administratorului de bloc, in cazul in care iti desfasori activitatea intr-un imobil cu destinatie locativa;
  • Certificat Fiscal de la Directie de Impozite si Taxe Locale (DITL) – din care sa rezulte ca societatea ta nu are datorii la bugetul local (impozite si taxe pe cladiri, constructii sau mijloace de transport);
  • Alte documente, dupa caz.

Acordul de functionare de la primarie se obtine in aproximativ 30 de zile, este valabil 1 an si se reinnoieste anual, depunand doar cateva documente care arata continuitatea activitatii. In ceea ce priveste taxa de obtinere a acordului de functionare, aceasta difera de la o primarie la alta (pentru Bucuresti, incepand cu anul 2016, taxa a fost eliminata).

Alte aspecte importante

Ca pentru orice afacere, atunci cand vorbim de autorizatii, este bine sa amintim si de urmatoarele:

  • Experienta/Calificarile angajatilor – acest aspect este unul foarte important intrucat atelierul de croitorie presupune realizarea unor activitati calificate, recunoscute de certificari specifice, iar in ultima perioada am observat ca exista un deficit al persoanelor cu adevarat pricepute in domeniul croitoriei (ex: realizarea de tipare). De aceea, este bine sa te asiguri ca viitorii angajati stiu sa realizeze sarcinile de munca necesare afacerii tale; o posibilitate consta in testarea posibilului angajat chiar la masina de cusut, chiar daca are sau nu are diplome (deoarece cu totii stim ca experienta “bate” teoria).
  • Protectia si medicina muncii – tot legat de angajati, nu uita ca protectia si medicina muncii sunt proceduri obligatorii pentru toti angajatii si se realizeaza anual, de catre specialisti in domeniu. Daca ai nevoie de un contact pentru medicina muncii in Bucuresti (zona centrala si pret redus), contacteaza-ne cu incredere pentru mai multe informatii.

Speram ca informatiile de mai sus ti-au fost de folos pentru atelierul tau de croitorie!

In plus, in curand, vei putea descarca toate documentele si instructiunile necesare astfel incat sa obtii chiar tu autorizatiile necesare atelierului tau de croitorie; vor fi valabile pentru Bucuresti,  sectoarele 1-6.

Daca ai nelamuriri sau vrei sa te ajutam cu intocmirea si depunerea documentatiei la institutiile avizate, scrie-ne sau suna-ne cu incredere folosind datele de contact.

Daca le consideri utile, da-ne, te rugam un like si/sau share si pe Facebook pentru a ajuta cu informatii cat mai multi antreprenori.

Sursa imagine:  www.shutterstock.com

Dă un share pentru prietenii tăi Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someone